Projektowanie stron internetowych - najczęstsze błędy

Kilka krótkich porad dotyczących tego, na co zwrócić uwagę i jakich błędów unikać przy projektowaniu i tworzeniu stron internetowych.

Projektowanie stron internetowych

Projektowanie stron internetowych to proces, który trwa począwszy od pomysłu na stronę a skończywszy na jej wdrożeniu i uruchomieniu. Wszystko jest uzależnione od tego co chcemy przy pomocy strony osiągnąć, jaki jest cel strony internetowej. Niezależnie od tego czy jest to strona internetowa dla firmy, gdzie chcemy przedstawić swoją ofertę produktów bądź usług czy też np. blog, gdzie chcemy podzielić się swoimi spostrzeżeniami, hobby lub pasją, projektowanie strony internetowej wymaga włożenia dużego nakładu pracy, jeśli chcemy oczywiście by zaprojektowana strona www odzwierciedlała to co chcemy zaoferować użytkownikom.

Ten właśnie proces projektowania i tworzenia stron internetowych nie polega tylko na tym by stronę po prostu zrobić. Trzeba wiedzieć jeszcze jakich błędów przy tym uniknąć by później nie dokładać sobie niepotrzebnej pracy.

strona dla firmy cena

Brak docelowych stron internetowych

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych w trakcie projektowania stron docelowych jest najzwyczajniej ich brak. Jeśli posiadamy już stronę internetową i jest to np. strona internetowa firmy a firma ta świadczy określone usługi na rzecz swoich klientów, to każda oferowana firmowa usługa powinna mieć własną dedykowaną stronę docelową. Dlaczego? Chodzi tutaj o to, by poszczególne usługi opisane były na oddzielnych podstronach z ich przedstawieniem i prezentacją. Opisując wszystkie usługi w jednym miejscu, nie kierujemy przejrzystej i czytelnej oferty do swoich potencjalnych kontrahentów. Poświęćmy więc trochę czasu na opis poszczególnych usług przez nas oferowanych. Takie podejście świadczy o profesjonalnym podejściu do klienta i przyczyni się do pozyskania nowych klientów.

To samo dotyczy oferowanych produktów. Oczywiście każda firma jest inna i dla każdej należy określić indywidualne potrzeby w zakresie stron docelowych, niemniej jednak te strony docelowe winny istnieć. Strona internetowa dla firmy, która prezentuje takie podejście jest dużo bardziej wiarygodna w oczach klienta niż strona, gdzie wszystko jest chaotyczne i wymieszane. W takiej sytuacji potencjalny klienta najczęściej zwyczajnie wyłącza stronę.

Nieczytelny układ strony internetowej

Częstym błędem przy projektowaniu stron internetowych jeśli chodzi o układ wizualny jest bałagan na stronie. Układ na stronie powinien być prosty i czytelny, czyli taki by nie utrudniał użytkownikowi poruszania się po stronie a był dla niego łatwy i oczywisty. Strona internetowa dla firmy powinna przedstawiać prosty układ tego co firma ma do zaoferowania swoim klientom. Potencjalny klient nie powinien błądzić po stronie internetowej w gąszczu chaotycznej treści i doszukiwać się oczywistych odpowiedzi. Dlatego nie należy na siłę umieszczać na stronie mnóstwa nikomu do niczego niepotrzebnych wiadomości, tylko po to by stronę czymś wypełnić. Zamiast tego należy jasno zaprezentować to co oferujemy, jakie usługi na rzecz klientów świadczymy.

Oczywiście nie ma uniwersalnego rozwiązania dla każdej strony internetowej. Dlatego tworzenie stron internetowych wymaga odpowiedniego przemyślenia.

 

tania strona internetowa

Rozpraszające elementy strony www

Niestety, ten problem dotyczy bardzo wielu stron internetowych. Niekończące się, zasłaniające treść reklamy i po prostu denerwujące pop-upy pojawiające się na stronie od samego początku wejścia na witrynę. Często również pojawiają się takie elementy, które trudno jest po prostu zamkną lub znak „x” zamykający reklamę jest praktycznie niewidoczny. Najczęstszą sytuacją w takim przypadku jest zamknięcie strony internetowej przez użytkownika i poszukania innej. Potencjalny użytkownik czy klienta e-sklepu nie powinien tracić czasu na zajmowanie się tym, jak zamknąć reklamę, która przesłania mu tekst a skupić się na tym, w jakim celu odwiedził naszą stronę internetową.

Dobry układ strony internetowej winien być jasny i przejrzysty, posiadać części, które przyciągają uwagę użytkowników, gdy tylko je zobaczą.

Stosowanie pop-upów powinno więc być miarkowane. Nie stosujmy tej formy na każdym kroku przewinięcia strony lub wejścia na podstronę, ponieważ nie przyciąga to użytkowników ale najczęściej ich irytuje. Nagminne stosowanie tej formy skutkuje w końcu tym, iż użytkownik jeśli pozostanie na stronie internetowej to i tak nie będzie czytał tego co przedstawia w danej chwili pop-up, ponieważ jest skupiony na czym innym. Tworzenie stron internetowych z mnóstwem niepotrzebnych pop-upów czy reklam nie czyni strony wiarygodną a wręcz przeciwnie.

Kolejną kwestią jest niewłaściwe dobranie kolorów czy czcionek na poszczególnych elementach strony. Źle dobrana kolorystyka czy typografia niektórych elementów układu strony internetowej rozprasza uwagę użytkowników i nie kieruje ich do tych miejsc strony www, na które chcielibyśmy by użytkownik zwrócił uwagę.
 

Strony www bez lub z niewłaściwym CTA

Zacznijmy od tego, co to jest właściwie to CTA? Otóż, CTA (eng. Call To Action), jest to wezwanie do działania. Inaczej mówiąc jest to link, po którego kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony miejsce docelowe, czyli takie do którego ten link prowadzi.

Wyróżniamy różne formy CTA. I tak CTA może mieć postać np. graficznego przycisku czy po prostu podkreślonego tekstu. Celem więc CTA jest zachęcenie użytkownika do określonego działania np. do przeczytania całego artykułu bądź kupienia określonego produktu z naszego sklepu internetowego. CTA jest więc tym elementem projektu strony, który powinien wyróżniać się na każdej stronie www. Powinien być widoczny i zachęcać do kliknięcia w niego. Brak CTA w jakiejkolwiek formie jest jeszcze gorszy, ponieważ nie daje nawet cienia szansy użytkownikowi na docelowe kliknięcie prowadzące do określonego działania.

Niestety, nawet najlepsze CTA pozostanie niezauważone, jeżeli na na stronie pojawi się przesadna ilość elementów takich jak, nadmiar pop-upów czy zbyt wiele reklam. Należy więc unikać takich elementów strony internetowej, które odwracają uwagę od nakierowania użytkownika na konkretne CTA.

Kolejną bolączką, jeśli chodzi o CTA, jest niewłaściwe ich rozmieszczenie lub umieszczenie swoich CTA zbyt daleko, co oznacza, że na stronie użytkownik nigdy ich nie znajdzie. Natomiast umieszczenie ich zbyt daleko od głównych treści może zmniejszyć ich motywację do określonego działania.

Jednym z najłatwiejszych i najprostszych sposobów wyróżnienia CTA na stronie www jest użycie wysokiego kontrastu. Zastosować należy odważne kolory, które przyciągają uwagę. Można również użyć innego rozmiaru, kształtu i stylu w stosunku do pozostałych elementów układu strony internetowej.

 

strona internetowa cena

Na zakończenie warto zwrócić uwagę, że w tym krótkim poradniku wspomniano jedynie o podstawowych aspektach na które należy koniecznie zwrócić uwagę przy projektowaniu stron internetowych. Takich elementów jest jeszcze kilka ale to zostanie opisane w oddzielnym artykule.